Violeros, organeros y guitarreros de Granada (s. XVI, XVII, XVIII, XIX) Guitar-makers, Luthiers and Organ-makers.

Violeros de la Hermandad del Corpus Christie (siglos XVI y XVII) Luthiers  of the Corpus Christi brotherhood (XVI and XVII centuries)

  • * Alonso de Buitrago, violero. 1541.
  • * Lázaro de Escalante, violero1554.
  • * Melchor de Cáliz, violero 1556.
  • * Juan Alcaraz, violero 1557.
  • * Ginés de Mula, (player) 1560.
  • * Juan de Córdoba, violero1560.
  • * Diego Liger de Sanforte, organero (organ-maker) 1584.
  • * Alonso Vega, violero (s. XVI)
  • * Andrés González de Rojas, maestro violero1658.
  • * Juan Francisco Rondón, violero1666.
  • * Cristóbal Ruiz Galván, maestro violero 1680.
  • Fuente / Source:
  • Archivo del Instituto Gómez Moreno, leg. 95.
  • Bibliografía / Bibliography:
  • MÁRTIR ALARIO. María José. Historia de la cofradía y hospital del Corpus Christi de Misericordia y Ánimas Benditas del Purgatorio de la ciudad de Granada, durante el siglo XVI. Memoria de Licenciatura. Universidad de Granada, 1985, pp. 242-243, 245, 247, 251, 261; RUIZ JIMÉNEZ, Juan. La colegiata del Salvador en el contexto musical de Granada. Tesis doctoral. Universidad de Granada, 1995, pp. 258-260.

Referencias / Source: Juan Ruiz Jiménez. Constructores de instrumentos e instrumentistas de la cofradía del Corpus Christi (siglos XVI y XVII), 26 Jul 2018, http://historicalsoundscapes.com/evento/836/granada/es

Gremio de Violeros de Granada  Luthiers guild (1702)

En 1702, el gremio de violeros de Granada estaba constituido por seis integrantes, todos ellos menores de 60 años según la declaración de Juan García Martos, maestro veedor de este oficio. El resto de los maestros violeros eran: Antonio Fernández, Pedro Noguerol, José Salcedo, Juan Sánchez de la Guita y Jerónimo Serrano.

In 1702, the Granada luthiers guild was comprised of  six members, all of them below 60 years old according to Juan García Martos,  master observer of this profession. The rest of violeros were: Antonio Fernández, Pedro Noguerol, José Salcedo, Juan Sánchez de la Guita y Jerónimo Serrano.

Fuente / Source:Archivo Histórico Provincial de Granada, leg. 1870.

Referencias Reference: Referenciar: Juan Ruiz Jiménez. Gremio de violeros en Granada (1702), 25 Nov 2016, http://historicalsoundscapes.com/evento/575/granada/es

Guitarreros y luthiers de Granada (siglos XVIII y XIX)

Granada Guitar Makers and luthiers (XVIII and XIX centuries)

José Contreras “El Granadino (1710-1782), Domingo Molina (1787), Rafael Vallejo (1790), Agustín Caro (activo 1800-1820), Agustín del Valle (1801) y sus hijos Nicolás y Antonio del Valle (activos 1840-1860), José López (1801), Francisco López Gascón (1804), Francisco Ortega Ayala (1816) y su suegro, cuñado e hijos Manuel de Ávila y José de Ávila Bataller, Francisco y Rafael Ortega Ávila 1858), Juan Ortega Castellón (1827) y sus hijos José Ortega Ruiz (1854) y Nicolás Ortega Ruiz (1861), José Pernas (activo 1830-1870), Antonio Llorente (activo 1830) y su hijo Enrique Llorente (activo 1860-1900), Benito Ferrer (1845-1925), S. Malgareyo, Francisco Moya, , Nicolás Ortega Ruiz (1861), José Castaño, Bernardino Milán Suárez (activo 1890-1940), Miguel Robles (1902-1970), Eduardo Ferrer (1905-1988) y Manuel de la Chica (1911-1998).

ReferenciasReference: Revista Calle Elvira Decir Flamenco, Una ventana al mundo de la guitarra de Granada http://www.calleelvira.com/sumario-del-numero-decir-flamenco-de-la-revista-calle-elvira/

Cost Project, Woodmusick, Dissemination Making Wooden musical instruments an integration of different forms of knowledge Page76  http://woodmusick.org/wpcontent/uploads/Proceedings_WoodMusICK_BCN.pdf 

 

Published by Guitarmaker-Luthier Daniel Gil de Avalle

Experience and Recognition. Master Artisan Guitarmaker:Junta de Andalusia (regional government of Andalucia). Spanish national artisan prize: "Best Product" runner-up. Della Robbia artisan prize, Seville. "AndaluciaSI.es Quality Award", best logistics. Over 20 years experience dedicated to making guitars implies great customer satisfaction and has led to world-wide recognition through national and international media (Television, Web and Press), various specialist magazines on guitars such as the prestigious magazine Acordes and some time ago the Museum of Andalusia.

Please, leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: